Zelf rept Toyota er met geen woord over, wat heel chique is, maar wij doen het wel: de nieuwe Supra heeft een Gouden Stuurwiel weggekaapt voor de neus van de Porsche 911 Carrera S. Is dat knap of niet?
Nee, ga nu niet bij jouw favoriete VETOS-vestiging om een gouden stuurwiel voor je nieuwe Supra vragen. Hebben ze niet. Het Gouden Stuurwiel (Das Goldene Lenkrad) is al decennialang de hoogste eer die je als autofabrikant van Duitse journalisten en hun lezers samen kunt krijgen. In de categorie Sportwagens troefde de nieuwe Supra twee iconen van de lokale industrie af: de Porsche 911 Carrera S en de BMW 8-serie.
Je kunt zo’n Gouden Stuurwiel zien als een enorme blijk van waardering van een uitermate kritisch publiek. De kans om zo’n prijs te winnen, is voor alle merken aanwezig, omdat er maar liefst elf categorieën zijn: compacte, middenklasse en grote personenauto’s en nogmaals die indeling voor SUV’s. Daarnaast is er de groep sportwagens en prijzen voor de beste auto’s tot 25.000 respectievelijk 35.000 euro, de mooiste auto en de beste innovatie.
Het feit dat de Toyota Supra GR (voor Gazoo Racing, een verwijzing naar de succesvolle autosport-afdeling van Toyota die ook aan de ontwikkeling van de Supra bijdroeg) temidden van heel veel Duits geweld aan de haal gaat met de winst, mag je bijzonder noemen. De Porsche 911 is vaak genoeg de favoriet bij de sportwagens, maar kennelijk zag het publiek dit jaar meer in de nieuwe, fantastische Toyota met zijn dikke turbo-zescilinder van 340 pk. Saillant detail: de Supra kost zowel in Duitsland als in Nederland praktisch de helft van wat Porsche voor een 911 vraagt. De vanaf-prijs is hier € 80.795.
Het feit dat de Supra in samenwerking met BMW is ontwikkeld, verzacht het leed voor de Duitse industrie mogelijk iets. Maar ja, de bewuste BMW Z4 zelf komt niet in de top-3 voor. Wel de nieuwe 8-serie, die bovendien als mooiste auto überhaupt is uitgeroepen. Het is trouwens niet voor het eerst dat een Toyota Supra een Gouden Stuurwiel wint; het gebeurde al eens in 1982 met het toenmalige, nieuwe model. Een herhaling dus na 37 jaar: het publiek was het illustere fenomeen Toyota Supra duidelijk niet vergeten.